e
mmas
K   O   N   S   T    &    D   E   S   I   G   N

Tips på resemål i Asien?

Ikväll kommer vi troligen (om allt går enligt planerna!) att boka resa till Thailand och lite resor runt i Asien. Vi har snackat om att boka fast Bali, Singapore och Langkawi (en ö i Malaysia) så här i förväg.. sen blir det ju några "mindre" resor då man är på plats, särskilt i Thailand där vi antagligen spenderar den mesta tiden... Gissar att många av er varit i Asien då det är ett populärt resemål, så jag tänkte höra nu innan vi bokar om det är något vi inte borde missa! Så tipsa gärna om fina platser runtom i Asien och berätta lite om dem.. Kan dock säga på en gång att vi inte kommer att åka till Kina. Har redan tittat på det och det skulle dra upp priset lite för mycket... Men ni kanske till exempel har tips om fina ställen inom de här länderna jag nämnt...? Eller rekommenderar något land vi borde lägga till? Vi kommer att vara några tjejer först som åker runt tillsammans i ca 3 veckor.. sen blir vi två par som reser tillsammans i en månad... Jag blir borta från mitten av mars till början/mitten av maj.


Foto taget för 1,5 år sedan. Mamma posar i vattnet då plötsligt en rätt stor våg smyger sig fram... haha! :)

Tipsa gärna om lugna vackra stränder, uteställen, shopping, sevärdheter och aktiviteter. Ja, det mesta alltså!


2010-01-12 @ 14:04:59



Kommentarer (8)

Jacqueline /en av de från moiettu

Hejhej! Allt bra? ;D

2010-01-12 @ 16:43:45
URL: http://moiettu.webblogg.se/
Dissy

Missa inte koh lipe för gud skull! Det är den vackraste platsen jag vart på. Som ett litet paradis. Om man är ute efter lugn och inte så mkt fest är det perfekt. Det ligger nära langkawi som ni tänkte åka till. Man kan ta båt mellan öarna. Om ni vill ha riktigt lugnt och tyst kan ni stanna på koh tarutao som är ett naturreservar och har endast 1 hotell. Det spelade bla in robinson på den ön. Den är fantastisk och så lugn. Man åker samma båt dit som till koh lipe fast det är stoppet innan så ni kan alltid ta det på ditvägen eller tillbakavägen. Koh lipe är som sagt en underbar plats, det ser ut precis som på ett vykort och vattnet är verkligen tropikblått.. På ön kan man även åka ut på island hopping med snorkling, något jag verkligenrekommenderar. mmm jag vill tillbaka dit nu: ) Hoppas ni hittar fina resmål. Och juste skippa phuket, det är en enda gröt. Platser ni inte får missa är Koh tao, bangkok och koh lipe då såklart:) Ska ni till phi phi rekomenderar jag sundown cruise. Man åker runt med en stor båt och stannar på olika ställen man kan snorkla bla. Sen ser man apor, åker till stranden i the beach, padlar kanot samt ser solnedgången.



Lycka till!

2010-01-12 @ 17:50:14
URL: http://dissys.blogspot.com/
Maja

Koh Lanta i Thailand är ett riktigt lugnt ställe om man bara vill slappa, dock mycket svenskar men sjukt fint och lugnt! :)

2010-01-12 @ 18:25:43
URL: http://majawestin.blogg.se/
The little wonderful

Va kul men tyvärr har jag inga tips.. har aldrig varit i asien. ;)

2010-01-12 @ 21:50:18
URL: http://thelittlewonderful.blogg.se/
Johanna

hej emma! min erfarehet av langkawi är fruktansvärd, dock var vi bara på en av stränderna som fanns där, det kanske finns bättre! minns inte vad stället hette där vi var men det fanns nästan bara inhemska turister och slöjfolk som tyckte man såg slampig ut som gick omkring i kjol och liknande! stranden var ingen höjdare heller tyvärr men som sagt det kanske finns finare ställen på ön

2010-01-12 @ 23:51:18
STYLEMIND

Hej Emma!



Japp är typ frisk nu, lite snorig bara! ska köpa berocca nästa gång jag e sjuk.. :)



Du SKIPPA LANGKAWI det är typ värsta stället jag varit på, ingen fin strand, äckligt vatten, vidrig mat och inte nå billigt boende what so ever! jag hatade den platsen!!!



Här kommer MASSA Thailand tips!



Men KOH LIPEH däremor kommer du ÄLSKA!!!! Det är som hon ovanför skriver. Den finaste platsen på jorden. Jag rekomenderar att ni bor mitt på stranden på "Varin beach resort" det var bra och ganska billigt. Typ 20 meter till stranden. Det finns bara en liten smal väg med lite affärer. Inga bilar på hela ön. Varje dag ska ni äta frukost på ett ställe som heter "Little bakery" där det finns as goda mackor och fruktshakes.... :) Vi åt middag direkt i sanden på stranden varje kväll, billigt!!



Sjukkkkt underbart! Gå in på min blogg och klicka på kategorien "Thailand baby!" vettja, jag var ju där feb-mars förra året.



Ni borde också åka till Koh pha ngan (skippa full moon party på stranden, åka i stället på "half moon party" som är ute i djungeln. Fast det är en galen fest, men jag hade as kul!) på kho pha ngan ska ni bo på friendly bungalow (hette det så?) där det är billigt och finns en jättefin pool. Bra shopping och mat där som sagt och en fin strand. Jävligt branat läskiga vägar bara om ni hyr moppe. PASSA ER aldrig sett hemskare vägar!!!



Fina armband kan ni köpa billigt överallt :)



KOH TAO var som en dröm, åk dit!! finns en lite ö alldels utanför dit man tar en taxi båt och är hela dagen vid en paradis strand. TA MED SNORKELSETT och undervarttenkamera för det är ett superbra snorkelställe!



Sen har jag hört att Similian islands ska vara jättefint men där har jag inte varit.



På PHI PHI ISLANDS är det fylla hela tiden och massa svenskar. Det enda som var bra var restaurangerna och "Long beach" dit man tar en båt för 100 bath. Jättefin strand!



I bangkok kan ni bo på Khao san road. Det gör dom flesta backpackers. PRUTA JÄMT på ALLT det lönar sig, finna massa bra shopping där. Ni får inte missa det feta varuhuset MBK där alla svenskar brukar shoppa innen hemresa.



Hm... många tips. Jag gick verkligen i gång där :) hehehe Emma du har VÄRLDENS underbaraste resa framör dig (om du lyssnar på mina tips) hehe!



Och justja... fried rice är asgott! :)



PUSS

2010-01-14 @ 00:40:28
URL: http://stylemind.blogg.se/
STYLEMIND

Ooops typ världens längsta kommentar. Du kan ju printa ut den ;)



Och PENANG som ligger nära LANGKAWI är lika hemskt och värdelöst det också!



Godnatt

2010-01-14 @ 00:41:37
URL: http://stylemind.blogg.se/
Therese

Istället för att sitta och skriva en massa tips på raken kan tipsa om min blogg som jag skrev under min tre månaders tid i Thailand, den heter:



http://thessinthai.blogg.se



2010-04-09 @ 00:14:00
URL: http://ltherese.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0